Pakse en Don Det

Pakse is voor ons allen een plaats geweest om wat te ontspannen en weinig te doen. De eerste dag waren we allemaal laat wakker. Rond elf uur liepen we naar het centrum van het stadje waar we na wat zoeken een restaurantje vonden wat ontbijt serveerden. Na het ontbijt was het al rond de middag en ben ik alleen wat rond gaan lopen in de stad. Pakse is een rustig stadje wat weinig toerisme lijkt te kennen.

Op tripadvisor had ik tijdens de lunch een adres gevonden van ‘’de beste pakse marktmassage salon van Pakse’’, en voor de prijs van 50.000 Kip (6 euro) voor een traditionele massage van een uur wilde ik dit graag proberen. Een uur lang is mijn lichaam in allerlei vreemde posities gewrongen en heb ik veel van mijn gewrichten horen kraken, desalniettemin liep ik later op de middag als herboren naar buiten. Tripadvisor had naar mijn mening gelijk gehad: top massage!

Na de massage ben ik met een omweg terug gelopen naar ons hotel en heb daar nog even zitten werken. Later op de avond hebben we met zijn allen afgesproken om weer samen de stad in te gaan om een bus te boeken voor de volgende dag en een hapje te eten.

De volgende morgen werden we om acht uur weer opgehaald van ons hostel, opnieuw waren wij de laatste personen die dienden te worden opgehaald en dus konden we weer snel op weg. De hoop op een comfortabele rit had ik al opgegeven toen ik instapten. Doordat ik de chauffeur had geholpen met het aangeven van de tassen toen hij op het dak zat, was er op het moment dat ik instapte nog maar een plaats vrij in de minibus. Naast een grote rus die anderhalve stoel in beslag leek te nemen.

walkDe rit verliep zoals gewoonlijk: een hobbelige weg met soms stukken asvalt en soms stukken zand, een chauffeur die
naast bellen ook spelletjes spelen tijdens het rijden prima leek te vinden. En tussendoor een korte stop bij een gehucht langs de weg om onze maag te vullen en blaas te legen.

In het begin van de middag stopte het busje op een parkeerplaats naast een hoop andere bussen. We stapten uit, namen onze tassen in ontvangst en liepen zoals verzocht de laatste vijfhonderd meter naar de boten. Nadat we onze tickets hadden laten zien ontvingen we ieder een bootticket en sloten we onderaan de stijger achteraan in de rij voor de boot naar Don Det.

In plaats van een grote boot worden de passagiers in dit deel van de botenMekong delta met verschillende kleine bootjes naar
de eilanden gebracht. Bepakt met een dozijn mensen met bepakking vertrok ons smalle bootje tien minuten later naar het eilandje. Het varen duurde niet bepaald lang.. Al na enkele minuten meerden we aan bij het witte zandstrand van Don Det.

In tegenstelling tot Pakse is Don Det wel heel toeristische en een accommodatie vinden om ons te huisvesten was dan ook geen probleem. Na het bekijken van enkele huisjes van het formaat tuinhuis voorzien van een bed en ventilator liepen we iets later langs een hotel met meerdere verdiepingen waar naast een tweepersoons ook een drie persoonskamer beschikbaar was. De kamers waren zeer netjes en goed afgewerkt en per persoon niet duurder als de blokhut. Niet veel later hadden we dan ook allemaal onze spullen uitgepakt en gingen we op weg om te lunchen en naderhand wat te zonnen en te zwemmen.

beach dondetRond zeven uur in de ochtend was ik klaar wakker en besloot de dag eens sportief te beginnen. Sportbroek en sneakers aan en hardlopen. Bij het hotel de weilanden in en door tot de andere kant van het eiland. Onddanks dat het nog niet heel laat was begon de zon snel fel te schijnen en nam de hitte toe. Een eind verder op het eiland besloot ik even pauze te nemen en wat te ontspannen, aan het water met uitzicht over verschillende eilandjes en naast een weg waar locals steeds langskwamen was dit geen moeilijke presatatie: altijd wel iets om naar te kijken.

Toen ik om half negen terug de kamer binnenkwam waren de dames ook net wakker en konden we ons gaan klaar maken voor het ontbijt.

Bij een restaurantje aan de rand van het dorp namen we plaats en maakten onze plannen voor de komende dagen. We zouden nog twee nachten blijven en wilden graag een kayaktour rond het eiland doen, dit was samen met fietsen en ons vervoer naar cambodja te boeken bij het restaurantje waar we ontbeten waardoor we alles ineens boekten.fietsen

Met de fietsen die we voor 10.000 kip (1,12 euro) hadden gehuurd zijn we over het eiland gaan fietsen. Op Don Det is
eigenlijk maar een hoofdweg met een aantal vertakkingen. Waarbij de hoofdweg aan de noordkant van het eiland langs de kust loopt en vaak niet breder is als anderhalve meter.

Na anderhalf uur fietsen kwamen we in het oosten van het eiland aan bij een hostel/restaurantje wat werd gerund door twee Nederlandse hippies. Hier hebben we even gezeten en wat uitgerust. Op aanraden van de eigenaar hebben we de fietsen even bij het hostel laten staan en zijn we door een weiland gelopen naar plek om te zwemmen. Dit bleek een gouden tip daar de spot nagenoeg verlaten was en we er heerlijk konden zwemmen en ontspannen.

Na een uurtje was het voor ons weer tijd om te gaan en aan de terugweg te beginnen. Op de heenweg hadden we even gestopt bij een restaurantje om onze flessen water bij te vullen en de vrouw had ons meteen aangesproken waardoor we op de terugweg hier stopten om te lunchen. De vrouw die zichzelf mama noemden was in mijn ogen veel te vriendelijk maar ach het had ook wel iets gezelligs.. voor even. Het eten was zeer lekker en vooral ook echt heel veel. Na het eten wilde George en Eline even blijven liggen maar aangezien ik daar weinig voor voelden liet ik de dames alleen en ben ik op mijn gemakje terug gefietst naar het hotel waar ik wat heb gewerkt en een filmpje heb gemonteerd.groep brug

Om half negen de volgende morgen melden we ons bij het restaurantje waar we alles hadden geboekt voor het ontbijt en drie kwartier later was de groep compleet en kon het kayak avontuur beginnen.

De groep van 12 personen werd verdeeld over de boten en op verzoek kreeg ik een eenpersoons kayak en niet veel later peddelden we achter de gids aan tussen de eilandjes door. Al vrij snel ontmoeten ik tijdens het varen een Nederlands stel binnen de groep, waarna wat korte gesprekken bleek dat onze interesses redelijk dicht bij elkaar lagen waardoor ik hier de gehele dag veel mee heb gepraat.

Naast kayakken hebben we deze dag ook veel gelopen en een waterval bezocht, waarbij ik denk dat deze video een redelijk goed beeld geeft van de tijd op Don Det

De kayak tour was niet alleen mooi, relaxed en een goede cardio workout maar doordat de gids heel open was en redelijk goed engels sprak was het ook heel erg informatief.

Hieronder een aantal dingen die de gids me gedurende dag vertelden.

• Een woning in Laos kost gemiddeld niet meer dan 5000 euro
  • Gemiddeld verdienen mensen rond de 120 euro per maand.
  • Een meisje trouwt op haar 14e en krijgt kinderen vanaf haar 15e
  • Een eerste hands vrouw is duur, tweedehands is goedkoper
  • Al het land en het huis is voor de zoon, een dochter krijgt slechts EEN koe
  • Je kunt beter een lelijke vrouw zoeken, die zijn goedkoper
  • Je kunt als man twee vrouwen hebben maar je moet dan wel twee huizen bouwen
  • Een koe kost ongeveer 100 euro en een scooter 600
  • Arme gezinnen verkopen soms hun dochters van 12 voor 2500 euro.

Zoals je kunt lezen is het leven voor een vrouw in Laos niet echt eerlijk, en sommige dingen waren toch wel schokkend om te horen.

De kayaktour duurden tot ongeveer zonsondergang waarna we allemaal moe terugkeerden naar het hotel. In de avond zijn we teruggegaan naar het restaurant van ‘mama’ waar we weer heerlijk hebben gegeten. Niemand had in de avond meer zin om iets te ondernemen en aangezien we de volgende dag om zeven uur weer aan het ontbijt wilden zitten was het heel fijn om de avond in bed door te brengen.

Na het ontbijt begon voor ons de reis naar Cambodja. Misschien niet slim maar doordat we veel op internet hadden gelezen waren toch iets wat onzeker over wat ons ging gebeuren. Laos en Cambodja zijn zich beide nog niet heel bewust van het toerisme en dat ze ”aardig” moeten zijn voor toeristen. Dus vooral bij de grens overgang moet er veel corruptie plaatsvinden.

Maar allereerst moesten we natuurlijk het eiland af, dus mochten we om groep bootacht uur een uurtje wachten op het strandje
van dondet voor de boot van acht uur. Daarna een hoop commotie over wie in welke boot mocht, omdat natuurlijk iedereen op de eerste boot wilde zitten, en toen het stukje terug. Uiteindelijk kwam iedereen op het strand alsnog tegelijk aan op het vasteland en liepen we zo ongeveer gezamenlijk terug naar het busstation.